Co budete potřebovat:

  • Hadřík
  • Starý kartáček / šteteček
  • Skate-tool nebo 13mm klíč / ráčna
  • Kobercový nůž / jehla / úzký plochý šroubovák
  • Čistidlo (např.: technický benzín, aceton)
  • Nádobu na vyčištění ložisek
  • Mazivo / olej

Údržba ložisek

Čistá ložiska = rychlá ložiska. Nečistoty se na ložiskách postupem času nahromadí a způsobí to, že se přestanou točit tak rychle nebo se v extrémních případěch začnou zadírat. Pokud chcete, aby vám ložiska dlouho vydržely a co možná nejdéle si uchovaly své vlastnosti, musíte je alespoň jednou za čas vyčistit a promazat.

Jak vyndat ložiska z koleček?

Nejčastější způsob, který používá většina lidí je v podstatě vypáčení ložisek o samotnou osu trucků. Před tím musíte ještě povolit matičku, která kolečko drží. Na to se skvěle hodí Skate-tool se kterým se dá složit nebo rozebrat celý skate komplet. Případně si sežeňte obyčejný 13mm klíč nebo ráčnu/golu s 13 mm oříškem. Jakmile bude kolečko volné, musíte ho povysunout tak, aby vnitřní ložisko bylo přesně na hraně osy trucků a začít páčit. Ložisko by se pomalu mělo dostávat ven. Stejný postup opakujte i s druhým ložiskem.

Pokud se bojíte, abyste si svoje ložiska neponičily, můžete využít Bearings-tool od Bones. Pomocí něj můžete opravdu šetrně vyndat ložiska z koleček, anižbyste je museli jakkoliv páčit. V případě, že máte mezi ložisky v kolečku vymezovací váleček “spacer”, tak to pomocí tohoto nástroje nemusí jít úplně dobře, ale ze zkušenosti víme, že 90% lidí “spacery” vůbec nepoužívá.

Vyndavání ložisek o osu trucků

Jak sundat boční kryt ložisek?

Pro důkladné vyčištění a promazání ložisek se bohužel nevyhnete sundání bočního krytu. K jeho odstranění použijte např.: jehlu, plochý šroubovák nebo žiletku.

U ložisek s kovovým krytem doporučujeme sundat jenom jeden z nich, je totiž možné, že se vám kryt při demontáži lehce zdeformuje a pak nemusí jít vrátit zpět. To ale není žádný problém, po vyčištění vrátíte ložisko do kolečka tak, aby směřovalo otevřenou stranou dovnitř, kde bude nadále chráněné vůči vnějším vlivům.

Některá ložiska mají kromě samotného krytu i pojistný kroužek, ten budete muset sundat jako první a pak až odstranit jeden z krytů.

Čištění ložisek

K samotnému čištění vám bude stačit starý kartáček nebo šteteček, ty ale použijete pouze v případě, že uvnitř ložiska uvidíte opravdu velké množství nečistot, které by se tam nahromadily při dlouhodobém zanedbání údržby. Jako čistidlo můžete použít např. technický benzín.

Pro pravidelnější čištění doporučujeme Bearing cleaner, kde stačí navléknout ložiska na osičku, odělit je mezerníky, aby nebyly ložiska nalepená na sobě, nalít do lahvičky čistidlo, uzavřít a pořádně promíchat. Pak stačí pár minut počkat a lahvičku vylít, vypláchnout a ložiska nechat pořádně vysušit.

Bearing cleaner

Promazání ložisek

Ložiska byste měli pravidelně mazat pomocí lubrikantů tomu určených, např.: Bones Speed Cream nebo Bronson Speed Oil. Většina lidí však používá klasickou WD-40, ale to opravdu není vhodná náhrada mazání ložisek. Je to v podstatě opak maziva, protože odstraňuje původní lubrikant mezi pohyblivými kovovými částmi, který má za úkol snížit tření, opotřebení a teplo. Zároveň poměrně rychle vysychá, což nakonec vede k tomu, že eventuálně budete jezdit na “suchých” ložiskách, kterým to rozhodně nijak neprospěje. WD-40 je určena především k odstranění rzi, což je rozhodně užitečné, ale neměla by sloužit jako náhrada lubrikantu a když už se rozhodnete pro její použití a budete s ní ložiska čistit, měli byste poté vždy aplikovat olej nebo jiné mazivo.